Vanaf 25 mei 2018 moet iedere organisatie binnen de Europese Unie voldoen aan de nieuwe privacywetgeving, die is opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming. In Nederland is de Autoriteit Persoonsgegevens belast met de handhaving van de wet. Let op updates: aan deze pagina zal steeds meer informatie worden toegevoegd. Als u zich aanmeldt voor de nieuwsbrief van de Protestantse Kerk wordt u van updates van deze pagina op de hoogte gehouden. De pagina is voor het laatst aangepast op 17 mei 2018. Gelden deze regels ook voor kerken? Wanneer zijn deze regels van toepassing? Wat moeten gemeenten (en andere kerkelijke instellingen) doen onder de nieuwe wetgeving? Stap 1: maak beleid en spreek erover Privacy is van belang. Juist ook in de kerk waar mensen soms op hun kwetsbaarst zijn. Een goed privacybeleid zorgt ervoor dat de persoonsgegevens van iedereen gewaarborgd zijn, dat gegevens beveiligd worden en alleen worden gebruikt als dat in de kerk nodig is. De AVG laat alle ruimte voor kerken en organisaties om haar taak te vervullen en gebruik te maken van persoonsgegevens, zolang de waarborgen maar op zijn plaats zijn. Stap 2: het informeren van mensen en het privacystatement Iedereen die met de kerk te maken heeft moet weten wat er met zijn of haar gegevens gebeurt. Als u gebruik maakt van formulieren (zowel online als op papier) waar mensen hun gegevens achterlaten moeten mensen geïnformeerd worden over hoe er met hun privacy om wordt gegaan. Stap 3: het bewaren van gegevens: maak beveiliging standaard en weet wat er gebeurt Beveiliging moet standaard zijn. U moet weten wie welke gegevens heeft en waarom deze persoon de gegevens gebruikt. U moet er ook voor zorgen dat de informatie niet zomaar voor iedereen toegankelijk is: zorg voor een af te sluiten kast, zorg voor een afgesloten gedeelte op de website en maak geen gebruik van inlogcodes die meerdere mensen hebben. Gratis diensten als google drive of dropbox kunnen gebruikt worden, zolang maar helder is wie er toegang hebben tot de gegevens en de gegevens niet zomaar op straat komen te liggen. Stap 4: het delen van gegevens: alleen als het nodig is De kerkorde is helder: iedereen die met gegevens werkt van de kerk is gehouden tot geheimhouding. Niemand hoeft daarvoor een formulier te ondertekenen, die regel is op iedereen van toepassing. Gegevens die u binnen de kerk deelt mogen dus niet (zomaar) doorgegeven worden. Alleen als het valt binnen de taak van de kerk en het nodig is, mag u de gegevens delen. De regels wanneer het delen van gegevens valt binnen de taak van de kerk staan in uw privacystatement. Stap 5: meld het als het fout gaat/meld datalekken Soms gaat het mis. Misschien heeft u per ongeluk een deel van de ledenlijst naar een verkeerd e-mailadres gestuurd. Of is de zondagsbrief met de namen van zieke gemeenteleden toch op de website terecht gekomen. In een dergelijk geval moet u nagaan of u een melding moet maken. Lees meer over het melden van datalekken hier of neem contact op met de dienstenorganisatie als een situatie als deze zich voordoet voor nadere informatie. Model privacywet Prot. gemeente te Kloetinge, klik hier voor een directe link.
|
Activiteiten
Moderamen
28 januari @ 13:30 - 15:00Emmaüsgroep
29 januari @ 19:00 - 20:30Kerkrentmeesters
30 januari @ 10:00 - 12:00Eredienst
31 januari @ 10:00 - 11:30Pastoraat
2 februari @ 10:00 - 12:00Kerkenraad
2 februari @ 19:30 - 22:00Eredienst
7 februari @ 10:00 - 11:30Eredienst
14 februari @ 10:00 - 11:30Diaconie
16 februari @ 19:30 - 22:00Bijbelkring
17 februari @ 10:00 - 12:00
Zoeken
Laatste nieuws
- januari 2021 (7)
- december 2020 (11)
- november 2020 (8)
- oktober 2020 (11)
- september 2020 (8)
- juli 2020 (2)
- juni 2020 (1)
- april 2020 (1)
- maart 2020 (3)
- februari 2020 (2)
- januari 2020 (39)
Navigatie